I takt med att internet växte sig större och större, växte även utbudet av nätcasinon. Idag finns det obeskrivligt många spelsajter och casinon att använda sig av, där alla kämpar för att överträffa varandra. Precis som med alla andra produkter och tjänster i världen har marknadsföringen en betydande roll för hur stort ett nätcasino blir. Ju mer man kan synas ut mot allmänheten, desto fler kommer också att bli tillräckligt nyfikna för att surfa in och registrera sig.

I och med den nya spellagen som kom i början av 2019 finns det numera vissa regler kring hur spelbolagen får synas i olika medier. Främst handlar det om vilket budskap som får presenteras, där man inte får rikta sig till underåriga eller på olika sätt hävda att man garanterat kommer att vinna om man spelar hos bolaget.

Dessutom är det endast spelbolag som har licens och får verka på svensk mark som får marknadsföra sig i de svenska mediekanalerna. Ett annat tillskott i det hela är att man inte får göra riktad direktreklam till de personer som själva valt att stänga av sig ifrån spel eller av annan anledning blivit avstängda från ett spelbolag.

Ett mycket vanligt sätt att marknadsföra sig själv som nätcasino är ett erbjuda så bra välkomstbonus som möjligt. I och med att bolagen numera endast får erbjuda en bonus i samband med att spelaren skapar sitt konto gäller det att denna bonus är tillräckligt bra för att spelaren ska registrera sig, samtidigt som spelupplevelsen gör att spelaren stannar kvar även efter att bonusen använts. För att stärka chansen till detta kan en del spelbolag välja att även göra marknadsföring enbart för att stärka sitt varumärke och inte för att locka till sig nya spelare.

Konkurrensen i spelbranschen är stor och därför är det viktigt att inte bara ha bra bonusar, utan också ett ordentligt spelutbud som passar alla olika typer av människor. Här gäller det att kunna erbjuda allt från äventyrsspel, klassiska pokerspel, slots, bordsspel, men också att hela tiden kunna förse kunden med nya och fräscha spelupplevelser.

Det lättaste sättet för ett nätcasino att nå ut till sina spelare är via sociala medier eller TV och då gärna skylta med den bonus som företaget ger sina nya kunder. När man redan sitter vid datorn är det betydligt mer sannolikt att man klickar sig in på reklamen, spelsajten har vunnit ytterligare en ny kund och sen är spelandet igång.